< Alle artikler

Skal hjelpe DNB å redusere 15.000 daglige henvendelser

Tina Rødland og Ingvild Erøy som smiler mot kamera

Kakadu har inngått avtale med DNB om digital veiledning for privatkunder

Denne artikkelen ble først publisert på Shifter.no og kan leses her.

– Vi ser at mange av henvendelsene kunne vært løst av kunden selv, sier prosjektleder i DNB, Rose Paulsen.

DNB får i snitt 15.000 henvendelser fra kunder hver dag. Nå skal storbanken få hjelp av oppstartsselskapet Kakadu, i første omgang gjennom en pilot.

Kakadu lager enkle digitale veiledninger og samarbeider blant annet med teknologiselskapet Tibber og BankID. Selskapet har også hentet millioninvestering fra Silicon Valley.

– Vi ønsker å forenkle det digitale, gjøre det mer synlig og lære kundene å gjøre det på en enkel måte. Her er Kakadu gull verdt, sier Paulsen.

Vil sette ny standard

Kakadu forteller avtalen har stor verdi på flere måter.

– DNB er en av Norges største banker, med tjenester som når ut til hele befolkningen. De har stor innovasjonskraft og skikkelig dyktige folk, som vi får gleden av å jobbe sammen med, sier Ingvild Erøy, gründer i Kakadu.

– Ambisjonen vår er å samle bank- og finansnæringen rundt en ny standard for digital veiledning. Med kundelisten vi har nå, er det trygt å si at vi er godt i gang, sier Kakadu.

30.000 spør om det samme

Noe av det DNB-kundene oftest trenger hjelp til er å sperre kort, godkjenne E-faktura og BankID. Disse tre har Kakadu nå laget veiledninger på.

Paulsen forteller at DNB får 300.000 henvendelser om BankID i løpet av et år.

Kakadu har gjort en case-studie for veiledning av bankkunder, der selskapet har regnet på at én kundesupport-samtale koster 300 kroner, og at 90 prosent av kundene vil kunne få hjelp av Kakadus veiledninger.

– Dermed kan selskapene spare mye, sier Ingvild Erøy, en av gründerne i Kakadu.

DNB vil spre informasjon som veiledningene til Kakadu ved hjelp av SMS, på nettsiden, via bankrådgivere og som svar i chatteroboten på nettsiden.

Testes frem til september

– Vi prøver å gjøre det tilgjengelig på alle flater. Kundene våre blir veldig fornøyd om de kan løse ting på første kontakt, så det jobber vi for å få til i samarbeid med Kakadu, sier Paulsen.

Veiledningene vil testes frem til september og banken vil måle resultatene man oppnår, før det eventuelt er aktuelt å gå videre med en fast årsavtale med Kakadu.

Erøy forteller at DNB var tydelig på at en pilot var viktig før en eventuell anskaffelse av en årslisens.

– Vi har muligheter for å gjøre piloter i samarbeid før kjøp av årslisens. Det handler om å komme raskt i gang for å hjelpe folk, sier Erøy.