Digital kompetanse handler om å nyttiggjøre seg av digital teknologi. Teknologiske endringer og økt digitalisering stiller krav til kunnskap, ferdigheter og forståelse. Å kunne anvende IKT- utstyr, samhandle, forstå og orientere oss på nett, ta i bruk funksjoner på ulike nettsider og utvikle digital dømmekraft, er avgjørende for å mestre en digital hverdag.
Regjeringens strategi Digital hele livet (2021) definerer digital kompetanse som kunnskaper, ferdigheter og dømmekraft. Strategien, som har til hensikt å øke digital deltakelse og kompetanse i befolkningen, understreker at digitale ferdigheter er en forutsetning for å delta i arbeid, utdanning, samfunnsliv og ulike sosiale sammenhenger.
Fem ferdighetsområder for digital kompetanse
Utdanningsdirektoratet definerer fem ferdighetsområder for digital kompetanse. Disse handler om å digitalt kunne bruke og forstå, finne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og samhandle, i tillegg til å utøve digital dømmekraft.
Ferdighetsområder i digitale ferdigheter
Bruke og forstå innebærer å kunne bruke og navigere på digitale ressurser i og utenfor nettverk og ivareta informasjons- og datasikkerhet. Digitale ressurser kan blant annet være digitalt utstyr, programvare og digitale måleinstrumenter. Videre innebærer det å følge digitale formkrav for å understreke og formidle budskap ved bruk av effekter, bilder, lyd, illustrasjoner, tabeller, overskrifter og punkter.
Finne og behandle innebærer å tilegne seg, behandle, tolke og vurdere informasjon fra digitale kilder, utøve kildekritikk og bruke kildehenvisning. Informasjon fra digitale kilder kan være informasjon fra tekst, lyd, bilde, video, symboler, interaktive elementer eller rådata fra registreringer og observasjoner.
Produsere og bearbeide innebærer å være kreativ og skapende med bruk av digitale ressurser. Dette innebærer å lage digitale produkter ved hjelp av digitale ressurser, enten ved nyskaping eller videreutvikling og gjenbruk.
Kommunisere og samhandle innebærer å kunne bruke digitale ressurser for kommunikasjon og samhandling. Digital samhandling innebærer bruk av digitale ressurser til planlegging, organisering og gjennomføring av læringsarbeid sammen med andre, for eksempel gjennom samskriving og deling.
Utøve digital dømmekraft innebærer å følge regler for personvern og vise hensyn til andre på nett. Det handler om å bruke strategier for å unngå uønskede hendelser og å vise evne til etisk refleksjon og vurdering av egen rolle på nett og i sosiale medier.
Kilde: Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (Utdanningsdirektoratet)