Alle artikler

Tina Rødland og Ingvild Erøy som smiler mot kamera

Skal hjelpe DNB å redusere 15.000 daglige henvendelser

Kakadu har inngått avtale med DNB om digital veiledning for privatkunder

Les artikkel

Inngår nytt teknologi-samarbeid: – Det kan spare både kunder og rådgivere for en dårlig samtale

BN Bank har inngått et samarbeid med Kakadu for å bistå kunder som er digitalt usikre.

Les artikkel

Fra myter til måling: Slik jobber BankID og SpareBank 1 med digital inkludering

Tirsdag 11. juni samlet vi i Kakadu folk innen finanssektoren til et digitalt webinar. Sammen med representanter fra BankID og SpareBank 1, utforsket vi hvordan Kakadu har bistått dem i deres arbeid med digital inkludering.

Les artikkel

Språkteknologi: – NTB Arkitekst løftet språkroboten vår mange hakk

Kan en språkrobot bidra til å forebygge digitalt utenforskap? Med hjelp fra NTB Arkitekst har Kakadu fått en språkrobot som sørger for klart og inkluderende språk i veiledninger for digitale tjenester.

Les artikkel

Hvordan hjelper Kakadu sine veiledninger mindre digitale med å løse oppgaver?

Utdanningsdirektoratets har definert fem ferdighetsområder for digital kompetanse. Disse handler om å digitalt kunne bruke og forstå, finne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og samhandle, i tillegg til å utøve digital dømmekraft. Her løfter vi frem hvordan Kakadu bidrar til kompetanseløft basert på disse grunnleggende digitale ferdighetene.

Les artikkel
En yngre og en eldre dame som sammen ser på noe utenfor bildet sammen

Sammen om digital inkludering, alle skal med!

Digi Rogaland inngår samarbeid med Norwegian Smart Care Lab, Kakadu og Sensio for å trygge bruken av mobile trygghetsalarmer. Testing med potensielle brukere er allerede i gang.

Les artikkel

Tommel opp for digital BankID-hjelp

Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.

Les artikkel

Hva er digitalt utenforskap?

Digitalisering av hverdagslige tjenester effektiviserer og forenkler nødvendigheter i livet. Digitalt førstevalg er et etablert prinsipp – og betyr at alle egnede tjenester skal tilbys digitalt. Digital kommunikasjon skal være den primære kanalen for dialog mellom innbyggere og offentlige virksomheter, samt mellom næringsliv og det offentlige.

Les artikkel

Hvorfor er digitalt utenforskap et samfunnsproblem?

Hvor godt fungerer det digitale samfunnet dersom noen står utenfor? Skillet mellom de som står innenfor, og de som står på utsiden av det digitale samfunnet har raskt blitt større. Storsamfunnet vårt skal være inkluderende. Velferdsstatens offentlige ordninger skal være tilgjengelig for alle. Da er det viktig at hele befolkningen har tilstrekkelig kompetanse for å anvende nødvendige tjenester. Det er et samfunnsproblem når offentlige tjenester, sosiale hendelser og demokratisk deltakelse i samfunnet blir utilgjengelig for flere.

Les artikkel

Intervju med Elin Thygesen - en ekspert svarer

Professor Elin Thygesen ved Senter for e-helse, Universitetet i Agder, har forsket på området i flere år. Hun er opptatt av målrettede grep for å inkludere flere digitalt.

Les artikkel