BN Bank har inngått et samarbeid med Kakadu for å bistå kunder som er digitalt usikre.
Les artikkelTirsdag 11. juni samlet vi i Kakadu folk innen finanssektoren til et digitalt webinar. Sammen med representanter fra BankID og SpareBank 1, utforsket vi hvordan Kakadu har bistått dem i deres arbeid med digital inkludering.
Les artikkelKan en språkrobot bidra til å forebygge digitalt utenforskap? Med hjelp fra NTB Arkitekst har Kakadu fått en språkrobot som sørger for klart og inkluderende språk i veiledninger for digitale tjenester.
Les artikkelUtdanningsdirektoratets har definert fem ferdighetsområder for digital kompetanse. Disse handler om å digitalt kunne bruke og forstå, finne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og samhandle, i tillegg til å utøve digital dømmekraft. Her løfter vi frem hvordan Kakadu bidrar til kompetanseløft basert på disse grunnleggende digitale ferdighetene.
Les artikkelDigi Rogaland inngår samarbeid med Norwegian Smart Care Lab, Kakadu og Sensio for å trygge bruken av mobile trygghetsalarmer. Testing med potensielle brukere er allerede i gang.
Les artikkelMange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
Les artikkelDigitalisering av hverdagslige tjenester effektiviserer og forenkler nødvendigheter i livet. Digitalt førstevalg er et etablert prinsipp – og betyr at alle egnede tjenester skal tilbys digitalt. Digital kommunikasjon skal være den primære kanalen for dialog mellom innbyggere og offentlige virksomheter, samt mellom næringsliv og det offentlige.
Les artikkelHvor godt fungerer det digitale samfunnet dersom noen står utenfor? Skillet mellom de som står innenfor, og de som står på utsiden av det digitale samfunnet har raskt blitt større. Storsamfunnet vårt skal være inkluderende. Velferdsstatens offentlige ordninger skal være tilgjengelig for alle. Da er det viktig at hele befolkningen har tilstrekkelig kompetanse for å anvende nødvendige tjenester. Det er et samfunnsproblem når offentlige tjenester, sosiale hendelser og demokratisk deltakelse i samfunnet blir utilgjengelig for flere.
Les artikkelProfessor Elin Thygesen ved Senter for e-helse, Universitetet i Agder, har forsket på området i flere år. Hun er opptatt av målrettede grep for å inkludere flere digitalt.
Les artikkelDigital kompetanse handler om å nyttiggjøre seg av digital teknologi. Teknologiske endringer og økt digitalisering stiller krav til kunnskap, ferdigheter og forståelse. Å kunne anvende IKT- utstyr, samhandle, forstå og orientere oss på nett, ta i bruk funksjoner på ulike nettsider og utvikle digital dømmekraft, er avgjørende for å mestre en digital hverdag.
Les artikkel