< Alle artikler

Hvordan hjelper Kakadu sine veiledninger mindre digitale med å løse oppgaver?

fire damer som sitter og ler i en sofa

Utdanningsdirektoratets har definert fem ferdighetsområder for digital kompetanse. Disse handler om å digitalt kunne bruke og forstå, finne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og samhandle, i tillegg til å utøve digital dømmekraft. Her løfter vi frem hvordan Kakadu bidrar til kompetanseløft basert på disse grunnleggende digitale ferdighetene.

Å lære å bruke og forstå med Kakadu

Gjennom pedagogiske grep og trygge rammer bidrar Kakadu til kompetanseheving gjennom oppskrifter som bygger på kjente brukermønstre fra internett. Hensikten er å lære brukerne ferdigheter som de kan anvende på ulike nettsteder da de samme mønstrene ofte går igjen. Eksempler på brukermønstre Kakadu trygger sine brukere til å anvende er blant annet menystruktur, navigasjon med knapper og bruk av faner. Disse elementene er fremhevet og utformet på enklest mulig måte i Kakadu. På denne måten vil brukerne gradvis lære digitale strukturer de vil møte på internett og må forholde seg til.

For å være sikker på at Kakadu treffer målgruppen, og er et kompetansehevings- verktøy av høy kvalitet, har innholdet blitt brukertestet i flere runder. Hvilke områder
er det nødvendig å utvikle ferdigheter til å mestre? Dette har vært, og vil fortsette å være, nødvendig å identifisere for best mulig innsikt i hvilke utfordringer brukerne selv opplever. Brukertester har også avdekket hvilke begreper som er vanskelige å forstå, men også hvilke begreper de er trygge på. Det er et poeng at Kakadu nedtoner «teknologisk språk» for å være mest mulig brukervennlig.

For å gi best mulig kompetanseheving er Kakadus digitale sider designet med minst mulig «unødvendig» innhold. Det skal være enkelt å fokusere på én oppgave om gangen. For å smidig kunne navigere seg fram i inn- holdet er det et poeng å gi brukerne en enkel retning. Parallelt møter brukerne diverse knagger med veiledning hvor det er nødvendig.

Å lære å finne og behandle med Kakadu

Gjennom å bruke Kakadu møter man informasjon med en klar retning. Visuelle frem- stillinger, i tillegg til stor skrift og enkelt språk er grep som vil gjøre det enkelt for brukeren å finne frem og kunne behandle informasjonen de møter. Tilgang på forklaringer vil være en hjelp dersom man blir usikker. Disse forklaringene består eksempelvis av hva brukeren fremstilles for, hvem som er avsender og hvordan det fungerer. I tillegg blir brukeren møtt med veiledning underveis i prosessen. Der det er hensiktsmessig finnes det flere løsninger for å utføre en digital oppgave, basert på hva brukeren foretrekker.

Å lære å produsere og bearbeide med Kakadu

Ansatte som skal bruke Kakadu for å produsere veiledningsmateriell vil i møte med et enkelt verktøy få en arena for opplæring og vei- ledning til de som trenger det. Kakadu vil fungere som en ressurs for å produsere, videreutvikle og gjenbruke nødvendig innhold for å utvikle en tjeneste for brukerne. På denne måten vil man lære å produsere og bearbeide innhold med Kakadu, til fordel for bedriften, virksomheten, og brukerne det er tiltenkt for.

Å lære å kommunisere og samhandle med Kakadu

I arbeidet med Kakadu har samhandling som begrep stått sterkt. Løsningen ønsker å gjøre seniorer i stand til å ta en større del i hverdagen som stadig blir mer og mer digitalisert. Ved å lære delvis digitale brukere hvordan de effektivt kan ta i bruk nettbaserte tjenester, ønsker Kakadu å gi dem tilbake kontrollen over hverdagslige gjøremål. For brukerne selv er dette selvsagt av ekstremt stor verdi, men for samfunnet som en helhet vil dette også styrke demokratiet gjennom samhandling, kommunikasjon og deltakelse for alle.

Å lære å utøve digital dømmekraft med Kakadu

Kakadu som læringsressurs bidrar med veiledning innen generell digital navigering, nettvett, dømmekraft og sikkerhet på nett. Ved å utvikle brukerferdigheter og større forståelse for digitale oppgaver, vil Kakadu i tillegg gi brukerne trening i å skille ut informasjon på ulike nettsider. Det er et poeng å lære å skille hvilken informasjon som er viktig og hva som er «ekstra fyll» på nettsider brukerne opererer på. Avhengig av oppgaven vi ønsker å løse, finnes det ulike elementer man gjøres i stand til å kjenne igjen.