< Alle artikler

Hva er digitalt utenforskap?

En eldre dame som ser på en laptop

Digitalisering av hverdagslige tjenester effektiviserer og forenkler nødvendigheter i livet. Digitalt førstevalg er et etablert prinsipp – og betyr at alle egnede tjenester skal tilbys digitalt. Digital kommunikasjon skal være den primære kanalen for dialog mellom innbyggere og offentlige virksomheter, samt mellom næringsliv og det offentlige.

Til tross for at de fleste av oss mestrer digitale reiser, peker forskning på at flere grupper i samfunnet mangler grunnleggende digital kompetanse. De av oss det gjelder, blir stående på sidelinjen av det digitale samfunnet. Det betyr at man som medborger ikke får likeverdig nytte av muligheter, rettigheter, tjenester og produkter man har behov for. Det handler eksempelvis om nødvendigheter som å betale regninger, benytte seg av NAV sine tjenester, bestille time hos legen, få innsyn i eget skattekort, kommunisere med familie og venner, eller å kjøpe bussbillett. Alle bør få mulighet til å delta, og mestre den digitale hverdagen – på egenhånd.


Det motsatte av intensjonen

Selv om digitalisering bidrar til effektiv saksbehandling, besparelser, og kort vei for brukeren, kan det bidra til det motsatte for flere. Det er kjent at mange med lav digital kompetanse opplever det som vanskelig å utføre digitale oppgaver hos offentlige etater. Opplevelsen og hensikten med de digitale tjenestene, blir det motsatte av forenkling. Dette skaper digitale klasseskiller og utfordringer som ingen er tjent med.


Hva er årsaker til digitalt utenforskap?

Noen av oss blir hindret digital deltakelse som følge av språklige eller samfunnsmessige forhold, mens andre strever med interesse og motivasjon for å tilegne seg nødvendige ferdigheter. Ifølge rapporten Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse (Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse) er personer over 60 år én av hovedgruppene med svakere digitale ferdigheter enn øvrig befolkning. Samtidig understrekes det at det er store forskjeller mellom de yngste og de eldste seniorene.  

EU-kommisjonens erklæring for digitale rettigheter og prinsipper

4EU-kommisjonen lanserte nylig en erklæring om sentrale digitale rettigheter og prinsipper for den digitale transformasjonen (januar 2022). Den europeiske visjonen for 2030 er et digitalt samfunn der ingen blir etterlatt. Dette understreker utfordringen vi står ovenfor, og behovet for å gjøre ytterligere tiltak for å inkludere alle.